LEMBAGA Koko Malaysia (LKM) akan menganjurkan Hari Koko dan Coklat Malaysia 2010 pada bulan depan bagi memberi maklumat dan mempromosi produk koko kepada orang ramai.
Program akan berlangsung selama tiga hari bermula pada 15 Oktober di Pusat Pameran Mid Valley juga diadakan bersempena Hari Koko Sedunia.
Ketua Pengarah LKM, Datuk Dr Azhar Ismail, berkata program itu adalah usaha berterusan bagi mempromosikan industri koko di negara ini terutama sektor hiliran.
Industri koko Malaysia kian pesat membangun, manakala produk dihasilkan semakin berkualiti selaras menjadikan negara ini Raja Coklat Asia.
Program ini membuka peluang kepada usahawan yang berminat menceburi industri pembuatan coklat yang kian mendapat tempat dalam pasaran, katanya di Kuala Lumpur.
Dr Azhar berkata, program itu turut memberi peluang pembabitan sektor lain seperti sektor pembekal bahan mentah, peralatan mesin dan sektor pelancongan.
Beliau berkata, negara mencatatkan pendapatan RM3.2 bilion hasil daripada eksport koko dan produk berasaskan koko tahun lalu, susut sedikit berbanding RM3.4 bilion yang dicatatkan pada 2008.
Sementara itu, LKM menjangka 50,000 pengunjung hadir sepanjang tiga hari program membabitkan 64 ruang pameran termasuk satu pavilion LKM.
Syarikat terbabit dalam program itu termasuk pengilang coklat dan konfesioneri koko, usahawan coklat buatan tangan, pembekal bahan dan peralatan coklat serta pembekal bahan penanaman koko.
Pelbagai aktiviti menarik dirancang termasuk pameran produk kulinari dan konfeksioneri, demonstrasi produk makanan dan bukan makanan berasaskan koko serta maklumat kesihatan mengenai koko.
Sumber: Berita Harian
Program akan berlangsung selama tiga hari bermula pada 15 Oktober di Pusat Pameran Mid Valley juga diadakan bersempena Hari Koko Sedunia.
Ketua Pengarah LKM, Datuk Dr Azhar Ismail, berkata program itu adalah usaha berterusan bagi mempromosikan industri koko di negara ini terutama sektor hiliran.
Industri koko Malaysia kian pesat membangun, manakala produk dihasilkan semakin berkualiti selaras menjadikan negara ini Raja Coklat Asia.
Program ini membuka peluang kepada usahawan yang berminat menceburi industri pembuatan coklat yang kian mendapat tempat dalam pasaran, katanya di Kuala Lumpur.
Dr Azhar berkata, program itu turut memberi peluang pembabitan sektor lain seperti sektor pembekal bahan mentah, peralatan mesin dan sektor pelancongan.
Beliau berkata, negara mencatatkan pendapatan RM3.2 bilion hasil daripada eksport koko dan produk berasaskan koko tahun lalu, susut sedikit berbanding RM3.4 bilion yang dicatatkan pada 2008.
Sementara itu, LKM menjangka 50,000 pengunjung hadir sepanjang tiga hari program membabitkan 64 ruang pameran termasuk satu pavilion LKM.
Syarikat terbabit dalam program itu termasuk pengilang coklat dan konfesioneri koko, usahawan coklat buatan tangan, pembekal bahan dan peralatan coklat serta pembekal bahan penanaman koko.
Pelbagai aktiviti menarik dirancang termasuk pameran produk kulinari dan konfeksioneri, demonstrasi produk makanan dan bukan makanan berasaskan koko serta maklumat kesihatan mengenai koko.
Sumber: Berita Harian
0 comments:
Post a Comment